1. Startsida
  2. Vårt erbjudande
  3. Forskning
  4. Transporter
  5. Frampark – Utveckling av metod för bedömning av behov av ersättningsparkering
parked cars

Frampark – Utveckling av metod för bedömning av behov av ersättningsparkering

När man tar befintlig parkeringsyta i anspråk för att bygga nya bostäder ställer Göteborg Stad krav på att dessa i viss utsträckning ska ersättas. Dagens bedömningsmetod leder ofta till överskattning av det framtida behovet med följd att byggutvecklarna tvingas anlägga dyra parkeringar med låg nyttjandegrad. Projektet Frampark utvecklar en ny metod för beräkning av ersättningsparkeringar som bättre ska ta hänsyn till hur bland annat stadsutveckling, parkeringsåtgärder och mobilitetslösningar påverkar det framtida behovet.

Göteborg har många pågående stadsutvecklingsprojekt och behovet av fler bostäder är stort. Allt fler ser potentialen i att ta befintliga parkeringsytor i anspråk för bostadsutveckling. Då antalet ersättningsparkeringar som måste byggas baseras på dagens behov och inte tar hänsyn till hur området kommer att utvecklas tvingas förvaltande bolag flera år innan planstart satsa stora resurser på åtgärder (som tillståndparkering, utökat mobilitetserbjudande samt marknadsmässiga priser). Detta för att minska efterfrågan på parkeringen och för att insatserna ska hinna slå igenom innan Göteborg Stad fastställer hur många av de bortbyggda parkeringarna som ska ersättas. Förfarandet medför ökade byggkostnader, dyra parkeringar med låg nyttjandegrad och bidrar inte till de övergripande målen om Klimatneutralt Göteborg.

Detta projekt undersöker hur parkeringsbehov och bilinnehav har påverkats i områden där Göteborgs Stads fastighetskoncern, Framtiden, har infört mobilitets- och parkeringsåtgärder. Målet är att utveckla en validerad och juridiskt granskad metod för hur ersättningsbehovet av bilparkeringar ska beräknas i Göteborg Stad baserat på kunskap kring hur bilinnehavet påverkas av tillgång och pris på parkering, utbud av mobilitetstjänster samt tillgänglighet till samhällsfunktioner och service. Metoden ska vara tillämpningsbar både för Framtiden samt för andra byggherrar.

Frampark är ett samfinansprojekt mellan SIVL och Framtiden med Chalmers som projektdeltagare

Projektfakta

  • Projektnamn: Frampark
  • Budget: 1 485 000 SEK
  • Finansiär: SIVL (Stiftelsen Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning), Framtiden (Göteborgs Stads fastighetskoncern)
  • Samarbetspartner: Framtiden, Chalmers, IVL Svenska Miljöinstitutet
  • Period: 2023 - 2025

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

  • 11. Hållbara städer och samhällen