Projektet Storm stödjer övergången till förnybara marina bränslen i Norden
Sjöfart, en central industri både i Sverige och på Island och Färöarna, är en av de viktiga återstående sektorerna för att minska koldioxidutsläppen. Vilka möjligheter och begränsningar har olika bränslealternativ för olika typer av sjöfart som färjor, fiskefartyg och fraktfartyg i Norden?
Projektet Storm syftar till att stödja övergången till förnybara marina bränslen i Norden, både ur ett system- och leveranskedjeperspektiv. Detta kommer att ske genom tre olika nordiska sjöfartsfallstudier:
- Färjetrafik mellan fastlandet och Gotland i Sverige
- Fiskefartyg på Island
- Fraktfartyg i linjetrafik i Norden
Varje fall har unika utmaningar och möjligheter i samband med bränsleövergången. Den första fallstudien fokuserar på vätgas medan bränslevalen för de andra segmenten ännu inte har bestämts. Projektet kommer att studera flera områden från bränsleförsörjning, distribution och bränsleprocesser till effekterna av användning av vätgas och andra förnybara bränslen.
Forskning och industri i samarbete
Genom att använda ett multidisciplinärt tillvägagångssätt kommer projektet att främja samarbete mellan fem forskningsorganisationer och åtta industriintressenter (se nedan), alla med olika intressen i omställning av marint bränsle. Målen inkluderar att:
- Analysera olika bränsletillförselalternativ för fallstudierna som lokal produktion och/eller import av bränslen eller råmaterial.
- Utveckla ett ramverk för att bedöma lämpligheten av bränslen för olika sjöfartssegment.
- Identifiera barriärer och möjligheter inom de utvalda sjöfartssegmenten.
- Föreslå ytterligare styrmedel för att påskynda övergången till förnybara marina bränslen.
Läs mer om IVL:s forskning kring sjöfart och bränslen
Blue Supply Chains: Kan vätgas bli framtidens fartygsbränsle?
H2AMN analyserar vätgasbaserade lösningar för hamnar
Fossilfria färjor i kollektivtrafik
Projektfakta
- Projektnamn: STORM - System transition to renewable marine fuels in the Nordics - from a supply chain perspective
- Budget: 944 000 Euro (varav 272 000 Euro till IVL).
- Finansiärer: Nordisk Energiforskning, Trafikverket, Orkustofnun (Island), Strandfaraskip Landsins (Färöarna) samt in-kind från deltagande företag inom ramen för Nordic Maritime Transport and Energy Research Programme.
- Samarbetspartner: IVL Svenska Miljöinstitutet, Uppsala Universitet, Islands Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Sjókovin – Blue Resource, Brim, Faxafloi Harbors, Eimskip, Gotland Tech Development, Liquid Wind, Stockholms Hamnar, Wallenius Marine och Flexens.
- Period: 2024 - 2027