E-handeln måste ta sitt klimatansvar
Handeln under årets Black Friday slog nytt rekord och under jul- och nyårshelgerna spås svenskarnas konsumtion fortsätta öka. Klimat- och miljöpåverkan från den här typen av konsumtion syns inte i den officiella statistiken och är i dagsläget svår att minska med statliga styrmedel. Studier visar också att det inte räcker med mer information för att konsumenter ska ändra sitt beteende. Återförsäljare och e-handelsaktörer behöver därför ta större ansvar och göra det lättare för konsumenter att göra hållbara val, skriver IVL:s vd Marie Fossum Strannegård och Annelise de Jong, forskare inom hållbar konsumtion, i en debattartikel.
Debattartikeln har publicerats i flera tidningar, läs den här i Östersunds-Posten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller nedan.
Under shoppingveckan Black Week Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i slutet på november handlade svenskarna för hela 13,5 miljarder kronor. Högst på önskelistorna står elektroniska varor som pizzaugnar och elektriska filtar som alla har stor miljöpåverkan. Utsläppen från vår konsumtion är svåra att beräkna, men Naturvårdsverket räknar med att de är nästintill dubbelt så höga som de utsläpp som ingår i vår officiella statistik.
Enligt en SIFO-undersökning gjordes 72 procent av inköpen under årets Black Week online. Den digitala butiken medför nya utmaningar för hållbar konsumtion. Konsumenter styrs exempelvis i den digitala butiken på ett sätt som helt skiljer sig från en vanlig butik. Ofta är innehållet skräddarsytt till oss personligen för att öka vår benägenhet till köp. Dessutom blir vi mer benägna att handla efter pris än efter kvalitet när vi inte får chansen att känna och pröva varorna. Även själva köptillfället är annorlunda med betallösningar och avbetalningsmöjligheter som gör det enklare att konsumera.
När nätbutiker är utformade för att vi ska handla så mycket som möjligt är det inte konstigt att människor konsumerar ohållbart. Studier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har visat att bara informativa åtgärder inte är tillräckliga utan att mer ansvar behöver tas av den som tillhandahåller utbudet.
Här är fem saker som nätbutiker kan göra för en mer hållbar e-handel:
- Gör det hållbara valet förvalt
Lyft fram det mer hållbara som attraktivt, till exempel genom att förenkla valet genom att göra det till förval och ta bort onödiga steg i valprocessen. - Ta in ett större utbud av hållbara produkter och tjänster
Minska klimatpåverkan från transporter genom att göra fossilfri transport till förval. Genom att öka utbudet av hållbara produkter visar butikerna att det går att konsumera hållbart och ändå ha valmöjligheter. Det kan bli aktuellt att även ändra prisstrategier och företagspolicy. - Skapa transparens och tydlighet i miljömärkning och hållbarhetskommunikation
Håll kommunikationen enkel och tydlig. För många produktmärkningar eller för långa texter förvirrar. - Ge konsumenten återkoppling på de hållbara valen
Ge återkoppling genom att till exempel låta kvittot visa andel ekologiska varor. Det visar att insatsen är meningsfull och får effekt. - Analysera data och förfina åtgärder för hållbar konsumtion
Arbeta systematiskt med att analysera dataflöden och utvärdera effekten av olika åtgärder för hållbara val. E-butiker har stora möjligheter att samla in data om kundbeteenden och därigenom bli bättre på att sälja hållbart, genom att till exempel motverka byten och återköp som leder till ökade transporter.
Alla delar av samhället behöver samarbeta om vi ska nå klimatmålen. Om butikerna tar ett större ansvar för konsumtionens miljöpåverkan kommer de inte bara bli mer attraktiva som varumärken utan kommer också bidra till att skapa efterfrågan på hållbara produktionsmetoder utomlands.
Annelise de Jong, forskare inom hållbar konsumtion, IVL Svenska Miljöinstitutet
Marie Fossum Strannegård, vd, IVL Svenska Miljöinstitutet
Prenumerera på våra nyhetsbrev